Uusi julkaisu: En tee maailmanmusaa, mä teen poppia

Uusi julkaisu En tee maailmanmusaa, mä teen poppia kertoo karun totuuden rasismista Ruotsin musiikkialalla, mutta tarjoaa myös ehdotuksia tilanteen parantamiseksi. Alunperin maaliskuussa 2023 ruotsiksi julkaistu selvitys on nyt käännetty suomeksi ja englanniksi.

 
 

Nedan på svenska

En tee maailmanmusaa, mä teen poppia

Ruotsin musiikintekijöiden jäsenyhdistys Skap julkaisi maaliskuussa 2023 selvityksen rakenteellisesta rasismista Ruotsin musiikkialalla (Jag gör inte world, jag gör pop). Filosofian tohtori Jasmine Kelekayn (University of California, Berkeley) toteuttamassa selvityksessä keskitytään niiden musiikintekijöiden kokemuksiin ja näkemyksiin, jotka kohtaavat itse rasismia alalla. Selvitys pohjautuu kyselytutkimukseen ja haastatteluihin, ja käsittelee mm. valkoisuuden normia musiikkikoulutuksessa, musiikkigenrejen ja -tyylien rodullistamista, eksotisointia, rasismin vaikutuksia musiikintekijöiden hyvinvointiin ja laajemmin musiikkiteollisuuteen, sekä rodullistettujen musiikintekijöiden hyväksikäyttöä. Selvityksen tulokset ovat karua luettavaa, mutta julkaisu tarjoaa myös monia ehdotuksia tilanteen parantamiseksi.

Koska selvitys on ainutlaatuinen Euroopassa ja tilanne melko samankaltainen monessa maassa, Tutkimusyhdistys Suoni katsoi tärkeäksi tuoda julkaisu saataville myös Ruotsin ulkopuolella. Suoni on nyt julkaissut Jag gör inte world, jag gör pop -selvityksestä käännökset suomeksi ja englanniksi yhdistyksen Acta Musicologica Militantia -julkaisusarjassa. Käännöstyöstä on vastannut Carmen Baltzar ja julkaisua ovat Skapin ja Suonin lisäksi tukeneet Suomen Muusikkojen Liitto, Suomen Musiikintekijät sekä Suomen Säveltäjät.

Julkaisut ovat avoimesti ladattavissa Suonin sivustolta.

Jag gör inte world, jag gör pop

I mars 2023 publicerade Skap — en medlemsförening för musikskapare i Sverige — en rapport om strukturell rasism i den svenska musikbranschen (Jag gör inte world, jag gör pop). Rapporten, som genomfördes av FD Jasmine Kelekay (University of California, Berkeley), fokuserar på erfarenheter och perspektiv från musikskapare som själva har erfarenheter av rasism i branschen. Rapporten bygger på en enkätundersökning samt intervjuer och diskuterar genomgående frågor som vithetsnormen i musikutbildningen, rasifieringen av genrer och musikstilar, exotifiering, rasismens inverkan på musikskapares välbefinnande och på musikbranschen som helhet, samt exploateringen av rasifierade musiker. Rapporten avslöjar en hård sanning, men erbjuder också många rekommendationer för att förbättra situationen.

Eftersom rapporten är unik i Europa och eftersom förhållandena är någorlunda likartade i många länder, ansåg Forskningsföreningen Suoni att det var viktigt att göra undersökningen tillgänglig även för läsare utanför den svenska kontexten. Vi publicerar härmed den finska och engelska versionen av rapporten som en del av Suonis publikationsserie Acta Musicologica Militantia. Carmen Baltzar har ansvarat för översättningen och publikationen har fått stöd, utöver Skap och Suoni, av Finlands Musikerförbund, Finlands Musikskapare, och Finlands Tonsättare.

De översatta rapporterna finns öppet tillgängliga för nedladdning på Suonis hemsida.