Kuva: Patrik Stenström

 

Reetta Näätänen (MuM, HumK)

työskentelee Tampere Filharmonian klarinetistina (2001-) ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tohtorikoulutettavana (2022-) sekä toimii vakituisesti TampereRaw-nykymusiikkiyhtyeessä ja duokokoonpanossa kanteletaiteilija Eva Alkulan kanssa. Hänen tutkimusaiheensa käsittelee kulttuurisensitiivisyyden tarpeellisuutta, kun esitetään vieraita kulttuureja yhdisteleviä teoksia eri aikakausilta. Erityisesti tarkastelun alla on japanilaisen kulttuurin ilmeneminen länsimaisessa nykymusiikissa.

Näätänen opiskeli Helsingin Yliopistossa Itä-Aasian tutkimusta (1994-2001) pääaineenaan Japanin kieli ja kulttuuri sekä Sibelius-Akatemiassa klarinetin soittoa esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa (1997-2003). Hän on aina tuntenut vetovoimaa erityisesti Itä-Aasian kulttuureja kohtaan, ja muusikon urallaan havainnut, että Aasian kulttuurit inspiroivat usein myös säveltäjiä. Onko nykymusiikissa vielä havaittavissa orientalismia sekä jäänteitä kolonialistisesta ajattelutavasta, kun hyödynnetään vieraita, kaukaisia kulttuureja? Kuinka esiintyjä voisi lisätä kulttuurien välisen epätasa-arvon havaitsemista ja kulttuurisensitiivisyyttä omalla taustatyöllään esitettävän musiikin suhteen? Näätänen esittää taiteellisen tohtorintutkintonsa konserteissa teoksia, joissa on käytetty elementtejä eri kulttuureista (Japanin lisäksi mm. Australian ja Papua-Uuden-Guinean alkuperäiskansoilta) ja tutkii, mikä on esiintyjän vastuu eri aikakausina ja eri konteksteissa sävelletyn musiikin esittämisessä.